Δευτέρα, 18 Ιανουαρίου 2010

ΒΑΛΤΕ ΜΕ ΤΟ ΝΟΥ ΣΑΣ ΤΙ ΡΕΜΟΥΛΑ ΕΓΙΝΕ! ΘΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΙ ΚΑΠΟΤΕ?


Μπορεί η κυβέρνηση να άλλαξε, όμως το γαλάζιο «φαγοπότι» στον ΟΣΕ συνεχίζεται.
Χωρίς μέχρι σήμερα να έχουν υπάρξει αλλαγές στη διοίκηση του προβληματικού Οργανισμού, συνεχίζουν να επικρατούν τα φαινόμενα κακοδιαχείρισης και κατασπατάλησης του δημόσιου χρήματος, συνθέτοντας τη μόνιμη εικόνα ασυδοσίας στην πλέον ζημιογόνα ΔΕΚΟ με ένα ιλιγγιώδες χρέος δισεκατομμυρίων ευρώ.
  
Κυκλώματα υπαλλήλων που λυμαίνονταν τον Οργανισμό στήνοντας φάμπρικα πλαστογραφήσεων και κλοπής χιλιάδων ταυτοτήτων και υπηρεσιακών σημειωμάτων, τα οποία παρέχουν προνόμια έκπτωσης εισιτηρίων και απεριόριστων διαδρομών με τα τρένα του Οργανισμού, συμβάσεις με πρώην υπαλλήλους του ΟΣΕ για παροχή υπηρεσιών έκδοσης εισιτηρίων με υπερβολικά υψηλές προμήθειες, που προκαλούν αν μη τι άλλο ερωτηματικά, αλλά και υπέρογκες απολαβές τεχνικών και διοικητικών υπαλλήλων του Οργανισμού, που θυμίζουν αμοιβές των «golden boys», αποτυπώνουν την εικόνα απαξίωσης, διοικητικού χάους και ασυδοσίας στον ΟΣΕ.

Δύο ολόκληρα χρόνια τα κλεμμένα εισιτήρια δεν αποτέλεσαν αντικείμενο έρευνας για τη Διοίκηση.
Δύο ολόκληρα χρόνια τα κλεμμένα εισιτήρια δεν αποτέλεσαν αντικείμενο έρευνας για τη Διοίκηση.

Φάμπρικα χρεών
Ο Οργανισμός κατέχει σήμερα τον τίτλο του μεγαλύτερου μηχανισμού χρεών στην Ελλάδα, μετρώντας περισσότερα από 9 δισεκατομμύρια ευρώ συσσωρευμένες ζημίες. Ενδεικτικό μάλιστα της ραγδαίας επιδείνωσης της οικονομικής κατάστασης του ΟΣΕ τα τελευταία χρόνια είναι το γεγονός ότι ενώ το ετήσιο έλλειμμα το 2003 ανερχόταν σε 370 εκ. ευρώ, το 2009 το ετήσιο έλλειμμα ανήλθε σε 850 εκ. ευρώ. Καθημερινά, δηλαδή, ο ελληνικός σιδηρόδρομος καταγράφει ζημίες που υπερβαίνουν τα 2 εκατομμύρια ευρώ.

Ενα από τα μεγαλύτερα όμως παράδοξα που συνέβαιναν όλα αυτά τα χρόνια στον Οργανισμό ήταν η μείωση των εσόδων από επιβάτες, παρά τη σημαντική αύξηση στο διάστημα αυτό της επιβατικής κίνησης.
Συγκεκριμένα, το 2003 τα έσοδα για τον ΟΣΕ από τους επιβάτες ανέρχονταν σε 67 εκ. ευρώ. Παρά το γεγονός της ενσωμάτωσης προ δύο περίπου ετών του προαστιακού στην ΤΡΕΝΟΣΕ, του οποίου τα έσοδα από επιβάτες υπολογίζονται σε περίπου 10 εκ. ευρώ, σε συνδυασμό με την αύξηση κατά 35% της συνολικής επιβατικής κίνησης στον ΟΣΕ όλα αυτά τα χρόνια, τα έσοδα πέρυσι δεν ξεπέρασαν τα 62 εκ. ευρώ.
Ενώ δηλαδή η επιβατική κίνηση σημειώνει αύξηση όλα αυτά τα χρόνια, τα έσοδα του ΟΣΕ εμφανίζουν πτώση. Μέρος της λύσης του «αινίγματος» αυτού μοιάζει να «κρύβεται» πίσω από μια υπόθεση κλοπής και πλαστογράφησης χιλιάδων ταυτοτήτων του ΟΣΕ και υπηρεσιακών σημειωμάτων απεριορίστων διαδρομών που μέχρι σήμερα στον Οργανισμό την κρατούσαν επτασφράγιστο μυστικό.
Την ίδια ώρα, οι απολαβές των τεχνικών και των διοικητικών υπαλλήλων ενός Οργανισμού που βουλιάζει ολοένα και περισσότερο σε συσσωρευμένες ζημίες δισεκατομμυρίων ευρώ θυμίζουν βασικά τους μισθούς των περίφημων «golden boys».
Το «Εθνος της Κυριακής» φέρνει σήμερα στο φως αντίγραφα της μισθοδοσίας υπαλλήλων του ΟΣΕ που αποκαλύπτουν την οικονομική «αφαίμαξη» του Οργανισμού.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η ετήσια μισθολογική δαπάνη του Οργανισμού, συμπεριλαμβανομένων και των αμοιβών των στελεχών του ΟΣΕ, αγγίζει σήμερα τα 430 εκατομμύρια ευρώ, ποσό υπέρογκο για τον υπερχρεωμένο ελληνικό σιδηρόδρομο. Το παράδοξο, μάλιστα, είναι ότι ενώ σήμερα το προσωπικό του ΟΣΕ ανέρχεται σε 7.800 άτομα, το 2003 που απασχολούνταν επιπλέον 2.500 άτομα, το κόστος μισθοδοσίας του Οργανισμού δεν ξεπερνούσε τότε τα 260 εκ. ευρώ.
Από τα αντίγραφα γίνεται αντιληπτός ο τρόπος με τον οποίο εκτοξεύονται στα ύψη οι μισθοδοσίες των υπαλλήλων του ΟΣΕ. Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση ενός διοικητικού υπαλλήλου που ενώ οι μηνιαίες μεικτές αποδοχές του ανέρχονται σε 2.918 ευρώ, το σύνολο των αποδοχών του φθάνει τις 11.496 ευρώ. Με τον βασικό του μισθό να ανέρχεται στα 1.108 ευρώ, εμφανίζεται να έχει δουλέψει 60 ώρες υπερωρία για τις οποίες λαμβάνει περί τα 800 ευρώ. Πέραν αυτών όμως έχει εργαστεί 3 αργίες για τις οποίες λαμβάνει περί τα 350 ευρώ. Μάλιστα, αμείβεται με επιπλέον 60 ευρώ για έξτρα υπερωρίες που εμφανίζεται να έχει απασχοληθεί στις αργίες αυτές.
Στη μακρά λίστα των επιδομάτων ακολουθεί αυτό των διαχειριστικών λαθών. Πρόκειται για ένα επίδομα που θεσπίστηκε τη δεκαετία του ‘80 για κάποιες κατηγορίες εργαζομένων που διαχειρίζονταν χρήματα του ΟΣΕ.
Και αν όλα αυτά θεωρούνται σύννομες επιπλέον αμοιβές, κάθε άλλο παρά νόμιμα χορηγούνται κάποια από τα επιδόματα που ακολουθούν στη λίστα με την ανάλυση των αποδοχών.
Για παράδειγμα, λαμβάνει «ένα τακτικό λειτουργικό επίδομα», το οποίο δικαιούνται όσοι δεν έχουν εργαστεί εκείνο τον μήνα σε τρένο. Μόνο που στη συγκεκριμένη μισθοδοσία, ο υπάλληλος λαμβάνει το λεγόμενο επίδομα επικίνδυνης εργασίας, το οποίο δικαιούνται όσοι εργάζονται στα τρένα.
ΔΩΡΑΚΙΑ ΣΕ ΣΥΓΓΕΝΕΙΣ
Τρελά κέρδη ημετέρων σε θολές συμβάσεις

Ενδεικτικό της εικόνας ασυδοσίας και κακοδιαχείρισης -όπως καταγγέλλουν εργαζόμενοι του ΟΣΕ στο «Εθνος της Κυριακής»- αποτελεί η ιστορία μιας σύμβασης ανάθεσης έκδοσης εισιτηρίων σε ιδιώτη σε έναν σταθμό του ΟΣΕ στον Νομό Πιερίας. Στα τέλη Μαΐου του 2009 έκλεισε ο σταθμός του ΟΣΕ κοντά στον Πλαταμώνα στον Νομό Πιερίας, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί η εξής τραγελαφική εικόνα: Οι επιβάτες από τους Νέους Πόρους με κατεύθυνση προς Λάρισα και προορισμό τον Πλαταμώνα έμπαιναν στο τρένο χωρίς εισιτήριο. Ο υπάλληλος όμως του ΟΣΕ δεν προλάβαινε να κόψει εισιτήρια σε όλους τους επιβαίνοντες μέχρι το τρένο να φτάσει στον σταθμό του Πλαταμώνα, χάνοντας καθημερινά κάποια έσοδα. Ετέθη το ζήτημα με τη μορφή καταγγελίας και η διοίκηση αποφάσισε να αναθέσει με σύμβαση παροχής υπηρεσιών την έκδοση των εισιτηρίων σε συγγενικό πρόσωπο νυν υπαλλήλου του ΟΣΕ. Για την έκδοση των εισιτηρίων χρησιμοποιούνται οι κτιριακές εγκαταστάσεις στον σταθμό που είχε νωρίτερα κλείσει, χωρίς την καταβολή κάποιου ενοικίου, ενώ το ποσοστό προμήθειας επί του συνολικού ποσού ακαθάριστων εισπράξεων από την πώληση-έκδοση εισιτηρίων έχει καθοριστεί σε 17,5%, ποσοστό ασυνήθιστα υψηλό σε σχέση με άλλες αντίστοιχες συμβάσεις. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι κατά περίεργο τρόπο η συγκεκριμένη σύμβαση έχει υπογραφεί έναν μήνα μετά την έναρξη ισχύος της.
«ΠΟΝΤΙΚΟΙ» ΣΤΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ
Εστησαν πάρτι με κλεμμένες κάρτες

Eξαιτίας του οργανωτικού αλαλούμ και του διοικητικού χάους που επικρατεί χρόνια τώρα στον OΣE, το κύκλωμα που είχε στήσει φάμπρικα πλαστογράφησης και κλοπής εισιτηρίων, ταυτοτήτων και υπηρεσιακών σημειωμάτων με προνόμια απεριόριστης χρήσης των τρένων δρούσε, όπως φαίνεται, κυριολεκτικά ανεξέλεγκτα.
Xιλιάδες παράνομες ταυτότητες και υπηρεσιακά σημειώματα που δηλώθηκαν ότι εκλάπησαν κυκλοφορούν ακόμη και σήμερα σε χέρια ιδιωτών που εμφανίζονται να είναι υπάλληλοι του OΣE ή συγγενικά τους πρόσωπα.
H υπόθεση σήμερα -όπως μας αποκαλύπτουν συνδικαλιστικά στελέχη του Oργανισμού- βρίσκεται στο στάδιο της αστυνομικής έρευνας, έχοντας ήδη κληθεί για ανάκριση κάποιοι υπάλληλοι του OΣE.
Παρά όμως το γεγονός ότι η δράση του κυκλώματος αυτού αφορά σε πολύ προγενέστερο χρόνο, παρέμενε μακριά από τη δημοσιότητα μέχρι και τις πρόσφατες εκλογές που οδήγησαν σε αλλαγή της κυβέρνησης.
Oπως χαρακτηριστικά ανέφεραν κάποιοι εργαζόμενοι στο «Eθνος της Kυριακής», «τα στόματα κάποιων άρχισαν να ανοίγουν μετά τον περασμένο Oκτώβριο, που έγιναν οι εκλογές και άλλαξε η κυβέρνηση».
Tο ερώτημα βέβαια που θέτουν στελέχη της Oμοσπονδίας Eργαζομένων είναι γιατί αφού η υπόθεση παραμένει μέχρι σήμερα ανεξιχνίαστη και ενώ ήταν σε γνώση κάποιων ανθρώπων στη διοικητική πυραμίδα στον Oργανισμό, δεν είχαν ληφθεί μέχρι σήμερα κάποια μέτρα για την ακύρωση όλων αυτών των χιλιάδων ταυτοτήτων και υπηρεσιακών σημειωμάτων που συνεχίζουν μέχρι σήμερα να κυκλοφορούν και να χρησιμοποιούνται ανεξέλεγκτα.
Προ εβδομάδων, πάντως, έγινε γνωστό ότι στην κατοχή κάποιου που επρόκειτο να ταξιδέψει από τη Λαμία βρέθηκαν δύο τέτοιες ταυτότητες, που είχαν κλαπεί και πλαστογραφηθεί.
Eνδεικτική μάλιστα της δράσης του κυκλώματος αυτού είναι και μία πρόσφατη αναφορά από τη Γενική Διεύθυνση Xρηματικής και Eμπορικής Διαχείρισης του OAΣA, βάσει της οποίας προκύπτει ότι για τα δρομολόγια του Προαστιακού (έχει απορροφηθεί από τη θυγατρική TPAINOΣE του OΣE) Aθήνα - Mαγούλα και Aθήνα - Kορωπί το 2007 είχαν κλαπεί 16.000 εισιτήρια, αξίας 50.000 ευρώ.
Aξίζει βέβαια να σημειωθεί ότι, κατά περίεργο τρόπο, ενώ η επιβατική κίνηση σημειώνει σημαντική αύξηση την τελευταία πενταετία, με αποκορύφωμα τα τελευταία δύο χρόνια που έχει ενσωματωθεί ο Προαστιακός, τα έσοδα του OΣE από την επιβατική κίνηση εμφανίζουν πτώση.
ΓΙΑ ΝΑ ΔΙΩΞΟΥΝ ΤΟ... ΣΤΡΕΣ
Συσκέψεις και χαλάρωση των στελεχών σε πολυτελή... spa

Με συνεδρίες χαλάρωσης λύνουν τα τεράστια προβλήματα του ΟΣΕ τα ανώτατα στελέχη μιας εκ των θυγατρικών του εταιρειών.
Τα εταιρικά σεμινάρια του Οργανισμού γίνονται στο spa «Αλατοσπήλαιο» που βρίσκεται στην οδό Φιλελλήνων, με τον ΟΣΕ να διαφημίζεται από το site του ως «εταιρικός πελάτης».
Το εταιρικό σεμινάριο με θέμα «Στρατηγική Αναδιοργάνωση και Διαχείριση Πελατών», στο οποίο συμμετείχαν επτά διευθυντικά στελέχη, είχε συνολική διάρκεια 3,5 ωρών. Τα πρώτα 30 λεπτά ήταν αφιερωμένα στη χαλάρωση, ενώ στο επόμενο τρίωρο τα στελέχη του Οργανισμού έκαναν... brainstorming. Συντονιστής της συνάντησης των διευθυντών της εταιρείας δεν ήταν κάποιος τεχνοκράτης ή γνώστης του θέματος των σιδηροδρόμων, αλλά ο ίδιος ο ιδιοκτήτης του «Αλατοσπηλαίου».
Το site αναφέρει, άλλωστε, ότι εξειδικευμένοι συνεργάτες προσφέρουν εντός του αλατοσπηλαίου σεμινάρια για διαχείριση κρίσεων, στρατηγική, μάρκετινγκ, πωλήσεις, αναδιοργάνωση επιχείρησης κλπ.
Οπως φαίνεται, τα στελέχη του ΟΣΕ θεωρούν ότι η σωματική χαλάρωση και η αίσθηση της καλής υγείας που προσφέρει το περιβάλλον του «Αλατοσπηλαίου» μπορούν να τους δώσουν τη δυνατότητα να βρουν τις καλύτερες λύσεις για τη μείωση των υπέρογκων χρεών του Οργανισμού.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου